KEMAHIRAN BELAJAR
DISEDIAKAN OLEH: TENGKU NURIZZATI ALIYAH BINTI TUAN MUHAMAD ZAKI
UNIT: BIMBINGAN DAN KAUNSELING
PROGRAM: PERSEDIAAN IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
NAMA PENSYARAH: PUAN ROSELITA BINTI ALI
TAJUK: KEMAHIRAN GENERIK - KEMAHIRAN BELAJAR
DISEDIAKAN OLEH: TENGKU NURIZZATI ALIYAH BINTI TUAN MUHAMAD ZAKI
UNIT: BIMBINGAN DAN KAUNSELING
PROGRAM: PERSEDIAAN IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
NAMA PENSYARAH: PUAN ROSELITA BINTI ALI
TAJUK: KEMAHIRAN GENERIK - KEMAHIRAN BELAJAR
Kemahiran generik atau juga dikenali sebagai
kemahiran insaniah adalah sangat penting kerana ia merupakan kemahiran yang
perlu ada pada seseorang supaya berfungsi secara berkesan pada kadar minima
sewaktu melakukan sesuatu pekerjaan mengikut kemahiran-kemahiran yang dimiliki
secara khusus. Kemahiran generik berkembang melalui proses tumbesaran, penuaan
dan kematangan. Kemahiran belajar merujuk kepada kemahiran untuk menyediakan
diri bagi menerima ilmu ketika belajar. Kemahiran ini amat penting bagi
memastikan apa yang diajar dapat diterima dan difahami oleh pelajar. Para
pelajar harus menguasai kemahiran belajar secara mantap supaya mereka dapat
mengenal pasti kekuatan dan kelemahan diri masing-masing untuk mancapai tahap
pencapaian yang maksimum dalam pelajaran. Antara kemahiran-kemahiran generik
ialah:-
A.
Kemahiran belajar
B.
Kemahiran berfikir
C.
Kemahiran mentafsir dan menilai
D.
Kemahiran teknologi maklumat
E.
Kemahiran pemudah cara dan fasilitator
Kemahiran belajar adalah…
ü Proses di mana individu memproses maklumat yang diperoleh daripada
mana-mana sumber yang sahih dan membawa kepada perubahan tingkah laku.
ü Proses yang membawa peningkatan dari segi pengetahuan, kemahiran serta
kebolehan.
ü Proses di mana hanya beberapa maklumat penting sahaja yang masuk ke dalam
minda dan disimpan di dalam memori.
PERSEKITARAN
PEMBELAJARAN DI IPG
Persekitaran
pembelajaran di Institut Pendidikan Guru adalah jauh berbeza dengan suasana
pembelajaran di sekolah rendah mahupun sekolah menengah kerana matlamat Ipg adalah
untuk melahirkan para guru yang mempraktikkan dimensi budaya yang berikut:
A. Budaya ilmu
·
Pembelajaran
sepanjang hayat
·
Berilmu pengetahuan
luas, mendalam dan terkini (syumul)
·
Mengamalkan
penyelidikan
B. Budaya kepimpinan
Ø
Pemikiran reflektif
Ø
Kebolehan membuat
keputusan
Ø
Bermotivasi tinggi
dalam menggerakkan perubahan
C. Budaya kerja professional
v Meletakkan kerja sebagai
amanah dan ibadah
v Optimis dan komited dalam
pekerjaan
v Mementingkan kualiti dan
menepati piawaian
D. Budaya akhlak dan moral
§ Sentiasa bersyukur
§ Mematuhi etika
§ Merendah diri
E.
Budaya penyayang
o Keprihatinan
dengan makhluk
o Budaya
hidup sihat
o Kematangan
emosi
F. Budaya estetika
Ø Kehalusan budi
No comments:
Post a Comment